Instagram nepřestává poutat pozornost: tam, kde se jednotlivým uživatelům snadno sbírají srdíčka, mají podobnou šanci i značky. Na to, jak – alespoň pro začátek – zaujmout, přitom stačí dodržovat pár základních pravidel. Není to tajemství, ale je třeba ptát se na správných místech. My jsme se nechali poučit na jedné z akcí Time for Workshop. Zákonitostmi sítě nás provedla instagramerka a lektorka společnosti Time for workshop Tereza Čencová a to nejlepší jsme sepsali i pro vás.
Síť má proti dosud nejrozšířenějšímu Facebooku řadu výhod. Značky i sběrače srdíček zaujme především to, že je na něm desetkrát větší engagement. “To proto, že je to síť anonymní. Když někomu dáte srdíčko, nikdo to neuvidí,” vysvětluje lektorka.
Především proto 89 procent uživatelů automaticky proklikne (olajkuje) cokoliv, co se jim líbí. A velká část se také podívá na domácí stránku istagramera či značky. Proto je zásadní, jak profil vypadá právě tam. “Fotka musí fungovat jako jednotlivec i člen skupiny. Zapadat do celkového konceptu. Ano, je to o hezkých obrázcích,” dodává.
Samozřejmě, je třeba se věnovat i tomu, jak vypadá celkový profil. Napište si pořádně (tedy krátce a výštižně) bio, nevynechejte kontaktní údaj a pokud s někým spolupracujete, věnujte mu označení. A založte si business účet. “Tak uvidíte podrobné statistiky. Taky lze jednoduše přepínat mezi jednotlivými účty,” doporučuje.
A jak tedy tvořit ty hezké obrázky určené pro Instagram?
1. Naučte se základy focení
Není přitom potřeba pořídit si drahý fotoaparát a studovat jeho nastavení. Na líbivé fotografie vám stačí kvalitní mobil. Pokud na něm máte tu možnost, nebo pokud zvolíte fotoaparát, naučte se ovládat ISO. Lektorka doporučuje fotit spíše s jeho nižší hodnotou, přes den kolem 200 – 400.
2. Hledejte světlo
Vždy využívejte denní světlo, jde o nejlepší osvětlení vůbec. Vynechte jen ostré polední slunce a vyhledávejte spíše rozptýlené. Když chcete prezentovat produkt, na focení si ho připravte u okna. A především když fotíte lidi, hlídejte si, aby slucne měl vedle sebe. Když ho bude mít za zády, nic z nej neuvidíte. Se sluncem svítícím do očí zas jen těžko vytvoříte atmosféru, kterou chcete.
3. Nechte fotku dýchat
Zalíbily se vám fotky focené ze shora, takzvané flatlay? Nejde jen o to, bezhlavě na stůl poskládat co nejvíc věcí. Naopak – kompozici nepřeplácejte, každá z věcí kolem sebe musí mít prostor. To se týká i jejich stínů, což je jeden z vůbec nejdůležitějších prvků fotky. Stíny vytvářejí 3D iluzi, kterou chcete. Klidně si uvařte kafe a počkejte si na takové, které si představujete. Reálné vždy vypadají lépe než ty vzešlé z postprodukce.
4. Pravidlo tří
Každá fotografie se skládá z pomyslných 9 dílků mřížky – podívejte se na nastavení fotoaparátu (v mobilu), pravděpodobně si ji můžete zobrazit. Pomůže vám s rozvržením fotky. To nejzajímavější, co chcete divákům sdělit, má být uprostřed. Tam dopadne pohled diváka jako první. Pokud máte produktů víc, každý by měl být ve svém vlastním čtverečku.
5. Sledujte cestu
Všímejte si diagonál. Linie vedou diváka po obraze a lahodí oku. Využijte cesty, rovný horizont, stoupající či klesající řady domů.
6. Škrtejte
Zbavte se prázdného prostoru. Pokud máte velkou volnou plochu, kde není vlastně nic, co chcete sdělit, odvádí to pozornost od hlavního aktéra (nebo produktu). Na co se má oko uživatele zaměřit? Zajistěte, ať tomu nic nebere pozornost. Volné plochy ořízněte.
7. Vtáhněte do děje
Snažte se fotky vytvářet taky, aby byl vidět “prostor dál”. Představte si, že chcete ukázat práci kadeřníka v salonu. Nefoťte účes modelky před bílou zdí. Postavte ji doprostřed prostoru, tak, aby na fotce bylo naznačené, kde je. Pozadí však s klidem ponechte rozostřené, nebo jej rozostřete v postprodukci.
8. Využívejte zlatou hodinku
Lidé, kteří aspoň chvíli fotografují, se s pojmem už jistě setkali – golden hour, neboli zlatá hodinka, je čas na začátku či na konci dne, kdy má světlo zlatavo-červený nádech. Je to čas perfektní pro focení krajin, měst i lidí. Trvá jen chvíli a proto je třeba se na něj připravit. S tím pomůže aplikace, například Magic Hour, která vám čas ideální pro teplý nádech fotky pro konkrétní místo a den ukáže. Nebo vyzkoušejte čas pár minut poté – blue hour, kdy jsou tóny posledního denního světla modré a pro Instagram podobně slušivé.
9. Držte si barvu
Ať už budete využívat výše zmíněného bodu či ne, rozhodněte se, v jakém tónu chcete Instagram mít. Líbí se vám teplejší, nebo studenější vyznění fotky? Vyzkoušejte si jejich varianty a jedné z nich se držte. Fotky musejí být sjednocené, to je základ.
9. Držte si barvu
Ať už budete využívat výše zmíněného bodu či ne, rozhodněte se, v jakém tónu chcete Instagram mít. Líbí se vám teplejší, nebo studenější vyznění fotky? Vyzkoušejte si jejich varianty a jedné z nich se držte. Fotky musejí být sjednocené, to je základ.
10. Nebojte se postprodukce
Asi nikdo nevěří tomu, že na Instagramu vidí svět přesně tak, jak je. Fotky upravuje každý, jenže jak na to? Nemusíte si kupovat drahé programy a trávit hodiny na počítači. Většina z vlivných lidí si vystačí se svou oblíbenou aplikací. Vyberte si tu svou i vy. Vyzkoušejte si VSCO, Facetune, Snapseedči Lightroom. Každá z nich má výhody i nevýhody, možná je tak prostřídáte všechny.
“Na Facetune pozor, je to aplikace velmi zrádná. Dbejte na to, abyste si sami byli podobní. Jak jednou začnete, je to hodně návykové,” směje se lektorka. Nechte si od mobilu pomoct i s plánováním postů, ty se nebojte připravovat třeba měsíc dopředu. Zkuste například Planoly a uvidíte, jak bude váš feed vypadat. Na příběhy – stories – prozkoumejte aplikaci tori.es/” target=”_blank” rel=”noopener noreferrer”>Unfold.
Mimochodem, Time for Workshop nás zaujal kromě zaměření svých workshopů taky proto, že jde o akce zaměřené výhradně na ženy. Tak, jako třeba projekt Holky z marketingu. Kromě vzdělávání chce taky spojovat, cílem je vytvořit vzájemně si pomáhající společnost žen, a tomu fandíme.
Celý článek najdete zde.
Nabídku všech workshopů naleznete zde.