Dobrý den Kristýno, řekněte nám něco málo o sobě
Narodila jsem se ve stejný den a měsíc jako Walt Disney, v roce, kdy by oslavil 83. narozeniny. V roce mého narození vznikla jedna z mých oblíbených pohádek S čerty nejsou žerty, Jaroslav Seifert získal Nobelovu cenu za literaturu, Ronald Regan vyzval k celosvětovému zákazu používání chemických zbraní, sovětský vývojář Aleksandr Pažitnov vytvořil hru Tetris, a bohužel, českoslovenští olympionici nemohli odjet na letní olympijské hry do Los Angeles.
Jako malá jsem chtěla být princeznou, makovou panenku (tou jsem s trochou nadsázky celý život), spisovatelkou nebo paní učitelkou, nakonec jsem skončila u jiné profese, ale ne zas tak vzdálené, protože spojuje tohle všechno! Živím se jako obsahová specialistka, copyeditorka, copywriterka, Pristka, lektorka a redaktorka na volné noze. Těší mě pomáhat lidem, posouvat se kupředu (nebo směrem, kterým potřebují) v tom, co dělají, skrz texty, slova, zpětnou vazbu a jiný pohled, než na který byli zvyklí. Ráda ukazuju ostatním, ale i sama sobě, že věci nejsou tak složité, jak si je často sami děláme a komplikujeme.
Jsem členkou Syndikátu novinářů ČR, PR klubu, Spolku LEK a externí redaktorkou krajanského vysílání Českého rozhlasu. A jestli mě něco vážně baví a naplňuje, pak je to networking.
Mám ráda život, i když si ho čas od času umím zkomplikovat. Ráda píšu, i když ne vždycky mi to jde s lehkostí, jakou bych si představovala. Uvědomuju si sílu slov a symbolů, které v sobě nesou, i to, že spoluutvářejí realitu našich životů. Nadšeně sdílím a často vyprávím o tom, co mě nadchlo, co mi pomohlo, co mě dojalo, co mě pohladilo po duši, i co na ní zanechalo šrámy. Uvědomuju si, že největší síla našich životů je v autenticitě a jedinečnosti každého z nás. A když tomu dáme průchod, otevřeme v sobě tvořivé bohatství, které v sobě nese každý z nás. Bez výjimky.
Uklidňuje mě chodit bosá v trávě a občas sním o tom, že ze mě bude jednou bába kořenářka kdesi v chaloupce u lesa a taky šansónová zpěvačka, která vystupuje s vlastním klavíristou a hraje si s tóny před publikem v baru, který je modrým nikotinem prosycen. Ale do té doby, a možná i pak, se budu věnovat slovům ve světě on-line a off-line komunikace. Občas mě rozpláče pohled na věci, které se týkají našich životů, takové ty úplně běžné a prosté. Vůně buchet, které pekla babička, to, když potkám někoho, na koho už dlouho myslím, prostě jen tak, když věci plynou. Často mě rozesměje něco, co lidem kolem mě nedochází nebo to nevidí. Mám několik oblíbených vtipů, kterým se krom mě skoro nikdo nesměje. A polovina těch, co ano, to dělají z čirého soucitu, aby mi to nebylo líto. Některé lidi rozčiluju tím, že neustále glosuju to, co se kolem mě děje. Zbylí se nadšeně přidávají.
Z celého srdce se snažím žít upřímně a soucitně. Ale učím se nenechat si nic líbit a sama za sebe se třeba poprat, bude-li to potřeba. Je-li třeba, ráda pomůžu vyřešit, co druhé trápí. Uvědomuju si ale velmi dobře, že někdy může být pomoc spíš kontraproduktivní. A tak se učím vážit své kroky a činy a přijímat spoluzodpovědnost za to, co vytvářím a na čem se podílím. Ve svobodě své vlastní svobodné vůle.
Jsem podnikavá a do některých projektů se vrhám po hlavě, i přesto, že občas narazím. Ve stylu hesla: Dříve, než prorazíte hlavou zeď, rozmyslete si, co chcete dělat v druhé místnosti. Studovala jsem sociální pedagogiku i mediální studia, ale ani jeden obor nedokončila. Vždycky jsem se vrhala více do praxe. Devět let jsem pracovala v zahraničním vysílání Českého rozhlasu, od roku 2015 jsem na volné noze.
Mám ráda lidi s otevřeným srdcem. Miluju život, cesty, hudbu, filmy v originálním znění a hlas Jana Třísky ve filmech s Bebelem.
Co nejdůležitějšího byste řekla o obsahovém marketingu? Jak vidíte jeho budoucnost v dalších několika letech?
Nemám vlastní křišťálovou kouli, ale v rámci trendů v content marketingu, které sleduju, vnímám stále větší posun k praktičnosti a využitelnosti pro čtenáře, klienty. Copywriterská práce se mnohdy začíná prolínat s tou žurnalistickou. Mění se trendy ve využívání sociálních sítí. Nejdůležitější je rozhodnout se, kterým směrem se vydat, protože v rámci šíře možností, které dnes máme, a v budoucnu jich budeme mít ještě víc, se rozhodně nevyplatí tříštit síly bez cíle. Správně specifikovat cílovou skupinu a rozhodnout se, co pro ni chcete tvořit, to je základ, který se rozhodně měnit nebude.
Kdy jste se s obsahovým marketingem poprvé setkala? Kde získáváte informace o nových trendech obsahového marketingu?
S trochou nadsázky se dá říct, že s obsahovým marketingem jsem se poprvé setkala už ve školce u nás na vesnici, když jsem malovala výkresy a pózovala s ostatními dětmi na fotkách, které pak zaplnily nástěnku místního koloniálu… na téma: děti z naší školky jsou šikovné. Ale to člověk vidí až po letech, ne v době, kdy se to děje. Kdy jsem si poprvé něco takového uvědomila, bylo, když jsem působila ve vydavatelství časopisů a podílela se na vytváření produktového katalogu, který byl přílohou k časopisu na témata týkající se odvětví „horeca“, tedy hotely, restaurace, kavárny, a manažer společnosti se pokoušel i za pomocí tohoto vytvořit jakousi „pečeť kvality“, kterou by společnost udělovala, a pracoval s tímto obsahem. Bylo to ještě v dobách, kdy se v této zemi internetové stránky považovaly spíš za prezentační vizitku než za platformu, která by žila samostatným životem, spíš podporovala to, co se dělo off-line. Nyní vidíme, jak se trendy obracejí, kdy se off-line aktivitami naopak zase podporují ty on-line, kam se mnohým společnostem přesouvá jádro byznysu. Přes zkušenosti v médiích, kde se s obsahem zase pracuje jinak, jde více o objektivitu (i když samozřejmě můžeme řešit, do jaké míry je vůbec možná), než o vyvolávání emocí. Tedy v tom druhu média, ve kterém jsem pracovala já. Bulvár samozřejmě pracuje zase trochu jinak. Až jsem se dostala k obsahům webů jako takových, nejprve jsem obsahy spravovala, pak vytvářela, pak jsem se propracovala na editorskou pozici, kdy už spíše mluvíte do toho, co někdo vytvořil, a posouváte to určitým směrem, který je žádoucí (v tom lepším případě, pokud se zvolená strategie ukáže být životaschopná), až po člověka, který pomáhá strategie a publikační plány vytvářet. Stále se setkávám s něčím novým, mám navíc to štěstí, že můžu být i jedním z těch, kteří něco nového také sami vytvářejí. A přispět svým pohledem a stylem k tomu všemu, v tom mém ohraničeném časoprostoru, do kterého se někteří klienti rozhodnou vstoupit.
Oslovila vás v poslední době nějaká značka, která obsahový marketing používá ke své propagaci? Jaká a proč?
V dnešní době se málokterá značka obejde bez obsahového marketingu. I když, zase záleží, vím o lidech, kteří ještě stále dokážou fungovat off-line a na doporučení, a přesto nevědí, kam dřív. Těch už je ale minimum. A někdy se z nich stává taková ta trochu hipsterská libůstka… vím o někom… znáte to, ne? Každopádně, mám ráda zajímavé příběhy, nejen ty náročně, ale i ty, které pobaví. Hodně se mi líbí, jak pracují s obsahovým marketingem menší značky, není to nic „kutilského“, je to hodně profesionální práce, a přitom, nebo spíš právě proto, to vypadá, že je to napsané s takovou hravou lehkostí, která člověka vtáhne. Tak například Bowtie Lover (https://www.bowtielover.cz) nebo Bára Perglová, která během roku a půl proměnila svou značku, tedy sebe, z jednoho projektu HNST.LY na zastřešující brand svých projektů, tohle pojetí se mi taky moc líbí (https://www.baraperglova.com) nebo z těch začínajících projektů bych mohla jmenovat jeden, na kterém jsem se i konzultačně podílela, a to ostravská Vaše koučka (https://www.vasekoucka.cz) a podílím se i na vznikajícím projektu kulturně-divadelním, u kterého budeme taky pracovat s obsahem jinak, než jak je doposud zvykem v těchto kruzích. Dali jsme si práci a vytvořili samostatnou kampaň na podporu premiéry divadelní hry (https://www.spoleklek.cz) a budeme sledovat, jak to všechno funguje v téhle podobě. Člověk se stále učí. To jen tak namátkou. Samozřejmě sleduju i větší projekty a značky, kde na všem pracují velké týmy nebo agentury a mnohé se mi taky líbí. V zásadě mám ale velkou slabost pro takové ty „srdcovky“, pro projekty, ze kterých je cítit autenticita a opravdovost. Nebo naopak hodně zajímavý nápad, který si ale na autenticitu nehraje. Když projekty vznikají z opravdovosti a vydělávají peníze, ne když vznikají, aby vydělávaly peníze, a pak se v nich uměle hledá nějaký smysl. Nemám ráda věci jen tak naoko. Mám ráda, když se to vezme pěkně od podlahy.
Jaké jsou podle vás hlavní výhody a nevýhody obsahového marketingu?
Zabere to dost času. A pokud jste v situaci, že nevíte, kam skočit, jste ve stresu a na pokraji vyhoření, a přesto potřebujete svůj byznys někam posunout, může to pro vás být na první pohled obrovská zátěž. Ostatně, tohle téma jsme také dlouho řešila a občas stále řeším. Napsala jsem o tom i článek, o tom, jak je důležité dělat věci s radostí, a kam nám to občas mizí: https://www.podnikavazena.cz/blogy/inspirace/kam-se-podela-radost-z-toho-co-delame. I já sama jsem se v jednu dobu dokázala zacyklit tak, že na vytváření vlastního obsahu jsem neměla kapacitu. Kdybyste mě požádaly o takovýto rozhovor před rokem, sbírala bych dlouho síly na to vám poslat odpovědi. A to se živím tím, že právě k tomuhle pomáhám druhým. K té lehkosti při vytváření obsahů. Ale právě proto, … nebo spíš právě tohle je jeden z důvodů, proč dokážu soucítit s klienty a pomoct jim najít cestu, jak to všechno zvládnout, ne vymýšlet nějaké megalomanské strategie, které by v nich prohlubovaly pocit viny, že by měli dělat ještě něco dalšího a nezvládají to. Každý krůček má smysl. A tak, jak to vidím já, by obsahový marketing měl být užitečný obousměrně, když se to vezme za správný konec, může to pomoct i nastartovat některé potřebné změny v byznysu klienta. Nakonec, vždycky záleží, do jaké hloubky se chcete pustit, jak se na věci podívat. Výhody a nevýhody můžou být nejrůznější – od investic časových a finančních, nebo i personálních, které se nevracejí ze dne na den, ale je třeba vše chvíli budovat, až po přesahy do osobnostního rozvoje, pakliže se někdo rozhodne sdílet svou osobní cestu a budovat brand na vlastní autenticitě. Vytvářet obsah dnes zvládne prakticky každý. Je ale potřeba vědět, proč a jak. Začít u hledání odpovědí na základní otázky, specifikování důvodů a cílů, až pak můžeme řešit techniky a prostředky, které k tomu zvolíme. A na to se v dnešní době často zapomíná. Když vás někdo hodí do vody, naučíte se plavat. Ale je rozdíl mezi čubičkou a motýlkem, že?
Proč si myslíte, že právě obsah je tak důležitý?
V dnešní době je to způsob, jakým pečovat o klienty a rozšiřovat o sobě povědomí. Vždyť kolik lidí, kteří vás znají, sice nikdy nenavštíví vaše kurzy, ale může o vás někde mluvit, protože jim váš obsah k něčemu pomohl? A tím se všechno šíří dál, je to ta nejlepší reklama. Která funguje efektem sněhové koule. Jako byste si vytvořili krásnou květinovou zahrádku, na kterou se budou chodit lidi rádi dívat. Denně k vám budou proudit davy lidí, kteří se budou chtít prostě pokochat pohledem na tu krásu. Nebo se inspirovat. A někteří z nich si tu kytku koupí. Ale vezměte si, kolik lidí o vás bude mluvit proto, že jste jim pomohli nebo udělali radost? Obsahový marketing je to, čím budujete svoje jméno, svou značku, formujete své cíle a dáváte najevo své záměry. A jak už někdy v polovině devadesátých let řekl Bill Gates, obsah je král! Co k tomu dodat?
Jak byste popsala vztah SEO a obsahového marketingu
SEM (search engine marketing) a content marketing byly svého času dvě téměř znepřátelená odvětví. Buď jste šli cestou SEO nebo obsahového marketingu. Jeho hlavní odlišnost od obsahu vytvářeného „pro SEO“, tedy pro vyhledávače, je především v tom, že je užitečný pro vaši cílovou skupinu, nevytváří se jen jako téměř „automaticky generovaný text“, který má mít nějaké technické parametry, hlavně, aby tam byla ta klíčová slova… I díky měnícím se algoritmům vyhledávačů, které kladou stále větší důraz na to, aby obsah vznikal účelně, ne samoúčelně, vzniká čím dál víc obsahu, který obě dvě cesty kombinuje. A z mého pohledu je to ta nejlepší cesta, psát obsah pro lidi, ne pro vyhledávače, ale zároveň umět zohlednit technické parametry, které vše podpoří i tímto. Dalo by se toho najít víc, tohle je ovšem, podle mě, v tento moment to nejdůležitější.
Co byste ráda řekla těm, kteří s obsahovým marketingem váhají začít?
Nejspíš to, že nemusejí váhat, protože už to vlastně často dělají, aniž by to vůbec tušili. Pomohla jsem v několika organizacích nastavit strategii nebo změnu ve vytváření obsahu tak, že nakonec zjistili, že mají stejně nebo méně práce než dříve. Ale jsou efektivnější. Třeba nezisková organizace, ve které se báli, že budou muset najmout dalšího člověka na vytváření obsahu. Když jsme se na všechno podívali zblízka, zjistilo se, že obsahu vytvářejí hodně, jen s ním neúčelně nakládají. Píšou několikastránkové newslettery, které málokdo čte, a pak horko těžko dávají dohromady příspěvky na web. Zjednodušili jsme newsletter a z obsahu, který byl pro něj pravidelně vytvářen, se stalo několik článků na blog každý měsíc. Newsletter začal mít větší ohlas a web se plnil obsahem, kterému lidé věnovali pozornost. A je to. Prostě, nikdo nevíme, co nevíme. Proto je dobré, se na věci občas podívat očima někoho jiného. Nemusíte s ním souhlasit ve všem, dokonce vůbec v ničem, ale už to vám ukáže, že existují i jiné cesty, ty mimo vaši krabičku i komfortní zónu, které můžou taky fungovat. A to i ve vašem případě. Tak směle do toho.